Hartowanie dziecka na placu zabaw – czy warto?

Co wspólnego mają place zabaw z hartowaniem dzieci? Całkiem sporo! Przede wszystkim powiedzmy jednak o tym, co to właściwie oznacza, że chcemy hartować dziecko? Każdy z nas chce mieć zdrowe dzieci. W takim razie powinniśmy zdobyć wiedzę na temat tego, jak wspomagać rozwój ich układu immunologicznego i odporność. Jak hartować dziecko? Co pomaga budować odporność naszych pociech?

  • karmienie piersią i zdrowa dieta
  • nawilżanie powietrza, wietrzenie pokoju i spacery
  • ubieranie dziecka stosownie do warunków i przyzwyczajanie do zmian temperatur
  • dbałość o higienę i zdrowie zębów dziecka
  • błyskawiczna reakcja na infekcje

Karmienie piersią? Dużo się o tym mówi. Są kobiety, które narzekają, że doświadczają niemal terroru, bo nacisk na karmienie piersią rośnie. Nie chcę włączać się w tę dyskusję, jedynie zauważyć, że nie można zaprzeczyć, iż noworodek jest właściwie bezbronny. O jego odporności na patogeny decydują przeciwciała matki, z którymi się rodzi, a których ilość z kolei systematycznie spada. 

Mniej więcej około 3. miesiąca życia niemowlę wchodzi w tzw. lukę odpornościową. Liczba przeciwciał matki jest już niewielka, a te, które maluch zaczął wytwarzać, jak twierdzą specjaliści, są zbyt niedojrzałe, żeby ochronić organizm dziecka przed patogenami. Takie też jest zadanie karmienia piersią – w ten sposób zapewniamy maluchowi niezbędne przeciwciała i wpływamy na hartowanie dziecka.

Zobacz też inny wpis o budowaniu odporności dziecka!

Jak hartować dziecko – zadbaj o odporność dziecka z pomocą diety

Place zabaw są przyjaznym miejscem dla mam. Na placu zabaw nikogo chyba nie dziwi ani nie razi widok karmiącej matki. Dyskretnie wtulone w pierś maleństwo może spokojnie się pożywiać, gdy starszy brat lub siostra dokazują w piaskownicy na placu zabaw 

Jak hartować dziecko z pomocą diety? Dieta jest ważna przez całe życie, a dla starszego dziecka ma niebagatelne znaczenie w podnoszeniu jego odporności. To sprawdzone fakty, a nie spekulacje. W diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców. Są one bowiem cennym źródeł m.in. witaminy C, A, witamin z grupy B. Bardzo ważne w diecie dzieci jest również żelazo. Jest ono niezbędne dla dobrego funkcjonowania układu odpornościowego dziecka. Chroni organizm przed infekcjami, w układzie nerwowym jego rola polega na utrzymywaniu odpowiednich funkcji fizycznych i intelektualnych. Tego ważnego pierwiastka zamiast w suplementach diety zdrowiej poszukać w mięsie, rybie, jajach czy orzechach.

Ważny jest też cynk. Pomimo tego, że mamy w organizmie tylko śladowe ilości cynku, ma on ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa na pracę trzustki, bierze udział w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczy. Ma pozytywny wpływ na odporność, dzięki czemu lepiej chronimy się przed przeziębieniem i grypą, ale cynk broni też przed innymi infekcjami. A to nie wszystkie role, jakie ogrywa w naszych organizmach… Niemniej cynk jest istotny dla naszej odporności, a znajduje się w ostrygach (to raczej podpowiedź dla rodziców), produktach zbożowych z pełnego ziarna, podrobach, mięsie i nasionach roślin strączkowych.

Jeśli chcemy, by nasze pociechy były odporne, mądrze je karmmy! To, co dziecko je, ma znaczenie dla całego jego życia! Do tego tematu zapewne jeszcze wrócę, a na razie chciałbym raz jeszcze podkreślić, że place zabaw pomagają budować odporność dzieci na wielu płaszczyznach. Gdy mówimy o jedzeniu, to również doskonałe miejsce, by wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe! Przynosząc dziecku zdrowe przekąski na plac zabaw, sprawimy, że już zawsze będą mu się dobrze kojarzyły!

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe.
Czy zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies? OK